Empatia to cecha dobra nie tylko dla naszego własnego zdrowia psychicznego oraz dla innych, lecz także cecha niezwykle przydatna w biznesie. Autorka tekstu Maria Ross opublikowanego na łamach znanego magazynu „Entrepreneur” (tłum. ang. Przedsiębiorca), nie ma wątpliwości, że to właśnie empatia może przynieść przewagę konkurencyjną w biznesie, a zdolność managerów do widzenia świata z perspektywy innych jest najważniejszym biznesowym narzędziem. Oto korzyści płynące z empatii w biznesie, które przedstawia autorka tekstu. Każdy […]
Lider transformacyjny jak rycerz z kodeksem. Ma wewnętrzną misję
Lider transformacyjny będzie myślał o swoich pracownikach jak o partnerach, a nie wyrobnikach. Będzie cenił wartości takie jak przejrzysta komunikacja, uczciwość czy prawda. Będzie starał się być wzorem dla swojego zespołu, ale wzorem osiągalnym- mówi psycholog, psychoterapeuta i trener Krzysztof Parusiński. Marianna Fijewska: Lider transformacyjny to pojęcie, którego często używają trenerzy biznesu, a którego, mam wrażenie, wiele osób nie rozumie. Co dla ciebie- doświadczonego coacha- kryje się […]
Komunikacja, więź i zaufanie. Kapitał społeczny to warunek sukcesu Twojej firmy
O sukcesie firmy decyduje przede wszystkim to, jak wygląda jakość relacji międzyludzkich, sposób komunikowania się ze sobą i poziom zaufania między pracownikami. W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej to kapitał społeczny jest kluczowym warunkiem rozwoju– mówi trener i psychoterapeuta Leszek Olszanowski. Marianna Fijewska: W rzeczywistości biznesowej coraz częściej pojawia się pojęcie kapitału społecznego. Co to właściwie oznacza? Leszek Olszanowski, trener i psychoterapeuta: Dawno temu firmy stawiały na kapitał materialny. […]
Nie bój się własnej złości. To wartość, którą możesz skutecznie wykorzystać
Złość to emocja, która często wymyka się spod kontroli. Dlatego wielu ludzi boi się ją przeżywać. Niepotrzebnie. Zawartą w niej energię można wykorzystać do konstruktywnego działania. Marianna Fijewska- Kalinowska: Wrzask, rzucanie przedmiotami, wyjście na siłownie albo zrobienie treningu biegowego – są różne metody na wyładowanie złości. Jaki jest według ciebie najlepszy sposób, żeby pozbyć się emocji, nad którą tak trudno zapanować? Piotr Fijewski, psycholog, psychoterapeuta, trener: Dobrze, że użyłaś […]
Wyzwania menedżera. Jak zarządzać zespołem w kryzysie?
Jedyna szansa na motywowanie ludzi w obliczu takich kryzysów, z jakimi mierzymy się obecnie, to potężna dawka człowieczeństwa. Prowadzenie zespołu, który jest oparty na zaufaniu, na takiej sztamie, na lojalności. Myślę że w ciągu najbliższych lat biznes zacznie się kierować innymi wartościami, bo w czasie kryzysu to właśnie te ludzkie wartości są w stanie pracowników zmotywować. To, że robimy coś razem, że mam szefa, który mnie rozumie i wspiera. Wszystkie kompetencje związane z kierowaniem zespołem są niesłychanie […]
Jak wzmocnić odporność psychiczną? Pierwszy krok, to indywidualna diagnoza stresu
Zdarza się, że w toku kolejnych zadań nie mamy nawet chwili, by poczuć, że jesteśmy głodni lub chcemy iść do toalety. Skoro zagłuszamy potrzeby fizjologiczne, jak bardzo niewysłuchane muszą być inne, mniej podstawowe potrzeby? Dzięki pracy z ciałem pogłębiamy samoświadomość i zrozumienie siebie, co bardzo szybko przekłada się na to, jak funkcjonujemy w codzienności. To pierwszy krok do tego, by zadać sobie pytanie: „Czy traktuję samego siebie z troską i opiekuńczością?” […]
O emocjach, które budują wewnętrzną siłę
Po co nam w ogóle trudne emocje? A dlaczego zaczynamy od trudnych? Zacznijmy od przyjemnych! Tak mało się w życiu cieszymy. A tak na poważnie, to i te trudne i te przyjemne są dla nas drogowskazem, informacją. Kiedy czujemy smutek, znaczy, że przeżywamy jakąś stratę. Smutek informuje nas o tym, że coś było dla nas ważne, a teraz tego nie ma. Radość jest na drugim biegunie. Mózg mówi nam: „rób tak dalej!, to jest dla ciebie dobre!”. Czy powinniśmy za wszelką cenę […]
Asertywność wobec Ja, zaczyna się od starannego usłyszenia samego siebie
Asertywność wobec Ja, to sposób skłonienia siebie do realizowania jakiegoś postępowania w sposób nieagresywny, pełen akceptacji i poszanowania dla swojej godności- pisze współzałożycielka Ośrodka Intra Maria Fijewska Ludzie często używają określeń typu: „Mam żelazną wolę”, „Czuję, że jestem w stanie wymóc to na sobie”, „Nie pozwałam sobie w tej sprawie na odstępstwa” i tak dalej… ale te wszystkie słowa kojarzą się raczej z przemocą wewnętrzną niż z asertywnością. Oczywiście w sytuacjach kryzysowych człowiek […]
Trening w podziemiach uczuć
O treningu interpersonalnym krążą legendy. Ci, którzy przeszli trening, polecając go innym, na ogół mówią krótko: „mocne i dobre doświadczenie, nie do opowiedzenia – sam zobaczysz”. I rzeczywiście, to jest trudne do opowiedzenia, bo jakie wyobrażenie można sobie zbudować w oparciu o następującą definicję: „trening interpersonalny jest intensywnym doświadczeniem grupowym, w trakcie którego uczestnicy wchodzą ze sobą w bezpośrednie interakcje, poznając się wzajemnie i nabywając umiejętności służących kontaktowi z ludźmi”. Ale dlaczego to trwa aż 40 godzin? […]
Pierwsze objawy kryzysu w firmie i pułapki, w które może wpaść menedżer
Fuzja firmy, zmiana właściciela, cięcia budżetowe czy nierealistycznie postawione cele – to wszystko sprawia, że pracownicy tracą grunt pod nogami. Czują się zagrożeni zwolnieniem, degradacją lub wzrostem obowiązków. W palarni, kuchni i na korytarzach przekazują sobie mroczne informacje o złych czasach, które nadchodzą. Tak zaczyna się kryzys w firmie. Piotr Fijewski mówi, jak powinien zachować się menadżer, w obliczu sytuacji trudnej dla siebie i swoich pracowników. […]